12 فوریه 2023- مطالعه ی اخیر نشان داد که مدیتیشن مبتنی بر ذهن آگاهی، سطح HbA1c را در  بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 کاهش می دهد، اما در چند مطالعه ی بررسی شده، مدیتیشن به طور مداوم سایر انواع خود مدیریتی را بهبود نبخشید. یافته‌های حاصل از این بررسی سیستماتیک و متاآنالیز به صورت آنلاین در مجله پرستاری قلب و عروق، در سوم فوریه 2023 منتشر شد.

دیابت، بار جسمی قابل توجهی را به همراه دارد که منجر به بار اقتصادی، روانی و رفاهی برای بیماران، خانواده و جامعه می شود. بار فیزیکی بحرانی این بیماری شامل عوارض میکروواسکولار (18.2درصد) و ماکروواسکولار (12.3 درصد) است. مدیتیشن ممکن است تأثیر مثبتی بر خود مدیریتی داشته باشد و همچنین می تواند عوارض دیابت را کاهش دهد. با این حال، هنوز در مورد اثرات مدیتیشن بدون مؤلفه‌های اضافی بر خود مدیریتی در این جمعیت، ارزیابی مناسبی از طریق مرورهای سیستماتیک الکترونیکی صورت نگرفته است.

در این مطالعه، مدیتیشن به عنوان تمرین هایی با تمرکز بر ادغام بدن و ذهن برای آرام کردن ذهن و بدن و افزایش رفاه کلی افراد تعریف شد. اجزای مشترک مدیتیشن حفظ توجه، تنفس، آرامش و آگاهی از بدن و ذهن در لحظه حال است.

با توجه به پیشینه ی فوق، سئونگکام هیو، استاد دانشگاه مرسر در آتلانتا در جورجیا، و همکارانش با مرور کارآزمایی‌های تصادفی‌ و کنترل دار بر روی بیماران دیابتی نوع 2 ، به بررسی اثرات مدیتیشن بر خود مدیریتی (به عنوان مثال، کنترل قند خون، کلسترول، فشار خون، و چاقی) پرداختند.

برای این منظور، محققان شش پایگاه داده های الکترونیکی را با استفاده از کلید واژه‌های اصلی دیابت، مدیتیشن و خود مدیریتی در مارس 2022 جستجو کردند. هشت مطالعه شامل 9 مقاله با استفاده از مراقبه مبتنی بر ذهن آگاهی، برای این مرور و متاآنالیز انتخاب شدند.

نویسندگان یافته های زیر را گزارش کردند:

· این متاآنالیز نشان داد که مدیتیشن باعث بهبود هموگلوبینA1c می شود (اندازه اثر = 0.75-؛ فاصله اطمینان 95٪، 1.30- تا 0.21-) اما بر قند خون ناشتا تاثیری ندارد.

· فقط چند مطالعه اثرات مدیتیشن را بر سایر انواع خود مدیریتی (مانند فشار خون، شاخص توده بدن، کلسترول، رژیم غذایی، ورزش، مراقبت از پا، و نظارت بر قند خون) مورد بررسی قرار دادند که مشخص شد مدیتیشن به طور مداوم در تمام مطالعات سایر معیارهای خود مدیریتی را بهبود نبخشیده است.

· در یکی از این مطالعات، مدیتیشن خود مدیریتی دیابت را بهبود بخشید.

این بازنگری نشان داد که مدیتیشن مبتنی بر ذهن‌آگاهی بدون هیچ مداخله ی دیگری منجر به تفاوت معنی‌داری در HbA1c بین گروه مداخله و گروه کنترل در پیگیری‌ها شده است که فواید انجام مدیتیشن برای بزرگسالان مبتلا به دیابت نوع 2 را نشان می دهد. محققان پیشنهاد کردند که ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و محققان می توانند از مدیتیشن برای بهبود HbA1c در این جمعیت استفاده کنند.

محققان نوشتند: اما مدیتیشن به طور مداوم سایر انواع خود مدیریتی را بهبود نمی بخشد.

یک شکاف اطلاعاتی در مورد اثرات مدیتیشن بر انواع مختلف خود مدیریتی، به جز کنترل قند خون وجود دارد که نیاز به مطالعات بیشتر در این زمینه را آشکار می کند. شکاف دیگر این بود که در این جمعیت تنها اثرات "مدیتیشن مبتنی بر ذهن آگاهی" مورد بررسی قرار گرفت.

محققان نتیجه گیری کردند که برای بررسی تأثیر انواع مدیتیشن بر انواع مختلف خود مدیریتی، به مطالعات بیشتری نیاز است. علاوه بر این، محققان می توانند برای بهبود انواع بیشتری از خود مدیریتی مؤلفه های بیشتری را به مدیتیشن مبتنی بر ذهن آگاهی اضافه کرده و اثرات آنها را بررسی نمایند.

منبع خبر:

https://medicaldialogues.in/diabetes-endocrinology/news/meditation-reduces-hba1c-levels-in-patients-with-type-2-diabetes-studyv-106938

برای مطالعه ی جزئیات این مطالعه به آدرس زیر مراجعه کنید:

Heo, Seongkum PhD, RN; Kang, JungHee PhD, MPH, RN; Umeakunne, Erica MSN, MPH, PhD(c), APRN; Lee, Sohye PhD, RN; Bertulfo, Tara F. DNP, RN, WHNP, CNE; Barbé, Tammy PhD, RN; Kim, JinShil PhD, RN; Black, Vicki PhD, RN, CNE; An, Minjeong PhD, RN; Randolph, Justus PhD. Effects of Meditation Intervention on Self-management in Adult Patients With Type 2 Diabetes: A Systematic Literature Review and Meta-analysis. The Journal of Cardiovascular Nursing ():10.1097/JCN.0000000000000973, February 3, 2023. | DOI: 10.1097/JCN.0000000000000973